PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
im. T. Kościuszki w Łukomiu
I. Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. nr 256,poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. nr 6, poz. 69).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001r. nr 135, poz. 1516).
II. Cele
Sprawne skuteczne zarządzanie szkołą poprzez:
- zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu uczniów w szkole.
- zapewnienie bezpiecznych warunków uczestnictwa uczniów w zajęciach organizowanych przez szkołę.
- zapewnienie bezpiecznych warunków pobytu poza obiektami należącymi do placówki.
III. Zakres
Organizacja działań zapewniających bezpieczeństwo uczniów pozostających pod opieką nauczycieli Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Łukomiu.
IV. Osoby odpowiedzialne
Dyrektor
Nauczyciele
Pracownicy obsługi
(zgodnie z zakresami obowiązków)
V. Opis działań
A. Działania dyrektora szkoły:
- Zapewnienie stanu technicznego obiektu i wyposażenia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Określenie osób odpowiedzialnych za stan techniczny i higieniczny urządzeń sanitarnych obiektów i sprzętu należącego do placówki.
- Zaznajamianie pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz działaniami służącymi zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom.
- Prowadzenie nadzoru pedagogicznego pod kątem uwzględnienia przez nauczycieli w działaniach dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczych wymogów bezpieczeństwa i higieny dzieci oraz zapewnienie opieki pedagogicznej.
- Systematyczne dokonywanie przeglądów stanu technicznego budynku ze szczególnym zwróceniem uwagi na ewentualne zagrożenia (elewacji zewnętrznej, wejścia na teren szkoły, sal zajęć, schodów) i instalacji (elektrycznej, grzewczej, wentylacyjnej, odgromowej, wodno-kanalizacyjnej i inne).
- Organizowanie przy pomocy odpowiednich instytucji szkoleń dla pracowników z zakresu BHP, ppoż. oraz udzielania pomocy przedmedycznej.
- Monitorowanie przestrzegania zasad postępowania pracowników szkoły dotyczących:
- Bezpieczeństwa uczniów w „szatni szkolnej” w czasie przyprowadzania i odbierania uczniów przez rodziców i opiekunów,
- Organizowania wycieczek, zajęć w terenie,
- Dokumentacji wypadków dzieci pozostających pod opieką szkoły,
- Ewakuacji: oznakowanie i zabezpieczenie przed swobodnym dostępem do pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieupoważnionym,
- Nadzorowanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych odbywających się w placówce.
B. Działania nauczycieli
- Systematyczne kontrolowanie sal lekcyjnych oraz miejsc, w których planują odbycie zajęć.
- Planowanie i realizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami bezpieczeństwa przyjętymi w szkole.
- Bezwzględne przestrzeganie zasady zapewniania opieki pedagogicznej przez cały czas pobytu ucznia w szkole.
- Przestrzeganie regulaminu dyżurów.
C. Działania pracowników administracji i obsługi
Rzetelne wypełnianie swoich obowiązków, zgodnie z przyjętymi ustaleniami.
D. Działania rodziców
1. Zapewnienie uczniom dotarcia do szkoły w sposób bezpieczny i zdrowy.
2. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa po opuszczeniu szkoły.
3. Przekazanie wychowawcy klasy pisemnego oświadczenia w przpadku samodzielnego powrotu ucznia ze szkoły:
- każdorazowo – przy zwalnianiu ucznia z zajęć w danymdniu,
- na określony czas (np. na rok szkolny, dotyczy uczniów klas młodszych).
4. W nagłych sytuacjach telefonicznie powiadomienie wychowawcy lub dyrektora szkoły w przypadku samodzielnego powrotu ucznia ze szkoły.
VI. Sposoby gromadzenia danych
Protokoły z przeprowadzonych kontroli dyrektora oraz instytucji zewnętrzych.
Sprawozdanie z pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rejestr wypadków.
Dokumentacja pedagogiczna nauczycieli.
VII. Techniki i narzędzia monitorowania
Obserwacja – arkusz obserwacji.
Analiza dokumentacji – dyspozycja do analizy dokumentacji.
Rozmowa – lista pytań.
VIII. Sposoby prezentacji wyników wdrażania procedury
Przekazywanie uogólnionych wniosków z monitorowania i ewaluacji – podczas analitycznych posiedzeń Rady Pedagogicznej.
IX. Ewaluacja
Sformułowanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań w odniesieniu do celów, ewentualne modyfikacje procedury.
Procedury przyjęte do realizacji przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Łukomiu w dniu 01.09.2007r. pozytywnie zaopiniowanie przez Radę Rodziców w dniu 01.10.2007r.
Opracowanie:
Dorota Mariańska – dyrektor szkoły
Urszula Sokołowska – koordynator ds. bezpieczeństwa