PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH NIETYPOWYCH
OPRACOWANE DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. T. KOŚCIUSZKI W ŁUKOMIU
PODTAWY PRAWNE STOSOWANYCH PROCEDUR
- Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 1982r. nr 35, poz. 228 z późniejszymi zmianami – tekst jednolity Dz. U. z 2002r. nr 11, poz. 109 oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą).
- Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. nr 35, poz. 230 z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2003r. nr 24, poz. 198).
- Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz. U. nr 30, poz. 197 z późniejszymi zmianami).
- Zarządzenie nr 590 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 października 2003r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich.
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991r. nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. nr 26, poz. 226).
ZASADY OGÓLNE
- Reagowanie na każde naganne zachowanie, by uczniowie wiedzieli, że nie mają prawa tak się zachowywać.
- Reagować w sposób przekazujący troskę o dziecko a nie potępianie go.
- Wspierać nauczycieli i rodziców oraz tzw. „neutralnych uczniów”.
- Odróżniać konkretne nie aprobowane zachowania od nie akceptacji osoby.
- W konkretnej sytuacji interwencji stosować komunikat „Chcę wam pomóc, nie zgadzam się, żebyś dokuczał, wyszydzał”, „Chcę pomóc a nie osądzać”.
- Mówić jasno co widziałeś, widzisz, opisać zachowanie ucznia.
- Dać uczniowi szansę wypowiedzenia się, wysłuchać uważnie, nie negować wypowiedzi, reasumować jak go zrozumiałeś.
- W przypadku milczenia ucznia ponownie przedstawić chęć pomocy, przybliżyć cel działania, np. przeciwdziałania przemocy, itd.
- Powiedzieć uczniowi o możliwościach pomocy i konieczności zmiany jego zachowania.
- Informować ucznia o zamiarze rozmowy z rodzicami.
- Wyjaśnić dlaczego kierujemy ucznia do specjalisty, np. „Żeby pomóc Ci lepiej radzić sobie”.
- Podczas rozmowy uważnie słuchać i mówić tyle ile konieczne, jeśli uczeń milknie najlepiej zadawać pytania otwarte np. „Czy chcesz mi o tym powiedzieć?”, „Rozumiem, że było Ci przykro”. Chodzi o to, by przez takie postępowanie nawiązać kontakt i zyskać zaufanie konieczne w dalszej współpracy.
I. Procedura postępowania w przypadku agresywnego zachowania
. Natychmiastowa słowna i stanowcza reakcja na zaistniałą sytuację, tzn.
- rozdzielenie uczniów i odizolowanie sprawcy od ofiary,
- zgłoszenie faktu wychowawcy klasy, a w przypadku jego nieobecności w szkole, dyrektorowi,
- udzielenie poszkodowanemu uczniowi pierwszej pomocy, jeżeli takiej wymaga
2. Wychowawca przeprowadza rozmowę o charakterze ostrzegawczym z uczniem bądź uczniami biorącymi udział w zdarzeniu agresywnym celem ustalenia przyczyn – konfrontacji zdarzenia.
3. Wychowawca, w przypadku nie przyznania się do winy żadnego z uczestników zajścia, wzywa do szkoły rodziców (zarówno sprawcy jak i ofiary zdarzenia).
4. Uczeń, który dopuścił się zachowania agresywnego otrzymuje uwagę w dzienniku.
5. Z rozmowy z uczniem i rodzicem wychowawca sporządza notatkę, którą podpisuje zarówno uczeń jak i rodzic.
6. W przypadku poważnego naruszenia nietykalności osobistej wychowawca lub dyrektor szkoły zgłasza sprawę agresji fizycznej na policję celem wyciągnięcia konsekwencji prawnych wobec agresora.
II. Procedura postępowania w przypadku nieobecności ucznia w szkole
- Rodzic lub uczeń jest zobowiązany w ciągu 7 dni dostarczyć wychowawcy klasy informację dotyczącą absencji.
- W przypadku braku informacji – po upływie 7 dni wychowawca telefonicznie lub pisemnie kontaktuje się z rodzicem z prośbą o przybycie do szkoły. Przeprowadza rozmowę z rodzicem i uczniem, przypomina rodzicowi obowiązującą procedurę (odnotowuje spotkanie i rozmowę w dzienniku lekcyjnym).
- Jeżeli rodzic nie zgłasza się lub sytuacja się powtarza wychowawca powiadamia o problemie dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły pisemnie zaprasza rodzica w celu przeprowadzenia rozmowy ostrzegawczej oraz informuje o możliwościach działań prawnych. Następnie dyrektor szkoły wysyła pisemne upomnienie w sprawie regularnego posyłania dziecka na zajęcia szkolne. Jeżeli upomnienie nie przynosi zamierzonego skutku dyrektor wysyła wniosek o wdrożenie postępowania przymusowego do organu prowadzącego szkołę. Równocześnie powiadamia policję i sąd rodzinny o nie realizacji obowiązku szkolnego przez ucznia.
III. Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia posiadania lub rozprowadzania narkotyków przez ucznia na terenie szkoły
- Powiadomienie wychowawcy, dyrektora szkoły.
- Powiadomienie policji i rodziców ucznia.
- W czasie oczekiwania na przybycie policji uczeń przebywa w odosobnieniu pod opieką nauczyciela.
- W przypadku potwierdzenia podejrzenia wdrożenie procedury postępowania w przypadku popełnienia czynu karalnego.
IV. Procedura postępowania w sytuacji gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń znajduje się pod wpływem środków psychoaktywnych
- Gdy zachodzi podejrzenie, że uczeń znajduje się pod wpływem narkotyków lub alkoholu, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić wychowawcę klasy.
- Odizolować ucznia od reszty klasy.
- Wychowawca klasy przekazuje informację dyrekcji szkoły.
- Dyrekcja telefonicznie powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) i policję ewentualnie pogotowie ratunkowe o podejrzeniach.
- Po zdarzeniu wychowawca lub nauczyciel sporządza protokół zdarzenia.
- Wychowawca przekazuje rodzicom adresy specjalistycznych instytucji w celu uzyskania pomocy.
V. Procedura postępowania w sytuacji przemocy fizycznej względem ucznia
1. W przypadku zgłoszenia lub zauważenia przez pracowników szkoły śladów przemocy fizycznej, zobowiązani jesteśmy niezwłocznie powiadomić o tym fakcie wychowawcę lub w razie jego nieobecności dyrekcję szkoły.
2. Wychowawca rozmawia z dzieckiem.
3. Ogólnych oględzin dokonuje osoba wyznaczona przez dyrektora, sporządzając odpowiednią notatkę:
Dnia ……………….. na ciele dziecka ………………………………………….
stwierdzono krwawe wybroczyny w okolicach …………………………………
……………………………………………………………………………………
Na pytanie „co się stało?” dziecko (nie) odpowiada ………………………….....
…………………………………………………………………………………….
(ta notatka powinna się znaleźć w aktach dziecka).
4. W zależności od stanu zdrowia dziecka należy zawiadomić rodziców, wezwać pogotowie ratunkowe lub zawiadomić policję.
5. W zależnościom zaistniałej sytuacji wychowawca rozmawia z rodzicami (opiekunami prawnymi) ucznia. Następnie sporządza protokół zajścia.
6. W szczególnych przypadkach zawiadamiają Sąd Rodzinny i policję (wniosek dyrekcji o wgląd w sytuację rodziny).
Procedury przyjęte do realizacji przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Łukomiu w dniu 01.10.2007r. pozytywnie zaopiniowane przez Radę Rodziców w dniu 28.09.2007r.
Opracowanie:
Dorota Mariańska – dyrektor szkoły
Urszula Sokołowska – koordynator ds. bezpieczeństwa